"Bedrijven verliezen steeds vaker de controle op merk en huisstijl"

Interview Horecanetwerk

Dit artikel is gepubliceerd op Horecanetwerk op 6 oktober 2019.

Horecanetwerk is een Nederlands foodservice platform met als missie iedereen voldoende kansen te geven om zichzelf te onderscheiden. Om dat te bereiken praten ze dagelijks met fabrikanten. Ditmaal spraken ze met Marvia's Business Development Manager; Ray de Jong.

Vertel Ray, wie ben je en wat doe je dagelijks bij Marvia?

Hi. Ik ben Ray. 30 jaar, woon in Rotterdam, werk in Amsterdam en ben verantwoordelijk voor de Sales en Business Development van Marvia. Hierbij opereer ik als spil in het web tussen marketing en sales. Ik vind het mooi om de marketing technologie nauw in de gaten te houden en om klanten als betrouwbare partner te informeren.

En voor de mensen die nog niet hebben gehoord van Marvia? Wat doen jullie?

Wij bouwen software voor bedrijven die hun merk willen laten groeien. Dit merk wordt vaak lokaal ingezet, waarbij het de uitdaging is om te communiceren vanuit een eenduidige boodschap en huisstijl. Hiervoor is het belangrijk dat iedereen de beschikking heeft over de juiste materialen om lokaal te communiceren. Met onze software kan elk bedrijf, franchise formule of corporate organisatie centraal marketing content beheren. Vervolgens kunnen gebruikers deze content lokaal bewerken of downloaden en op deze manier kan iedereen binnen de vooraf gestelde huisstijlregels uitingen creëren en publiceren, wat bijdraagt aan de groei van het merk.

OK?! Wat zijn nu de trends in dat segment?

Belangrijkste trend op dit moment is dat “Branding becomes everything”. Je bedrijf is je merk en is daardoor één van de belangrijkste assets binnen je bedrijf. Om een merk te kunnen laten groeien willen bedrijven uniformiteit in uitstraling en wildgroei uitsluiten. Een andere ontwikkeling is “white labeling” en dit houdt in dat de marketing applicatie geheel in de look en feel wordt gepresenteerd van de desbetreffende organisatie.

En? Spelen jullie ook in op deze trends?

Sterker nog: onze tools zijn juist ontwikkeld om dit mogelijk te maken. Dit doen we door onze cloud-based marketing applicatie en doordat we met modules werken kan een partner upgraden en downgraden tot elke gewenste oplossing. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de modules: DAM (Digital Asset Management / Beeldbank), Template Manager (creëren in gedefinieerde huisstijl templates) en de Brand Guidelines (digitale huisstijl gids).

Check. En dan alles in eigen beheer of ook samen met anderen?

Als je het hebt over de doorontwikkeling van onze software dan werken wij niet samen met anderen. Dit gebeurd allemaal in eigen beheer door onze eigen team van developers. Als je het hebt over het koppelen met andere systemen dan is het antwoord wel ja. Marvia is namelijk eenvoudig te koppelen met andere software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan CMS en CRM systemen die je kunt koppelen met API’s.

Marvia Viamar portal

Waarom moeten bedrijven hiermee aan de slag?

Niks moet, laat ik dat voorop stellen. Echter hoor ik dagelijks dat bedrijven van klein tot groot, door harde groei de controle verliezen op het merk en de huisstijl. Het beheren van een steeds complexer speelveld met meer kanalen en samenwerkende partijen maakt dat het een dagtaak is geworden om een campagne uit te rollen.

Het gevolg hiervan is dat relevante content zoals video’s, fotografie en afbeeldingen in een chaotische communicatiestroom belanden die erg arbeidsintensief zijn om te managen. Al met al een inefficiënt proces waarbij de afstemmingsrondes, een verlengde time to market en huisstijlregels die niet worden nageleefd leiden tot frustratie. De bovenstaande redenen zijn enkele voorbeelden waar bedrijven steeds vaker mee stoeien. Eén centrale plek om dit allemaal makkelijk te beheren en te creëren biedt vaak een oplossing voor dit probleem.

Klinkt interessant. Hoe reageert de sector nu op dit verhaal?

Als ik puur focus op de foodsector zijn er positieve reacties van onze klanten. Denk hierbij onder andere aan Domino’s Pizza en Sligro, want die werken al met onze software. Mijn collega’s en ik zijn trots op het feit dat deze bedrijven voor ons hebben gekozen en we hen helpen om hun bedrijf en formule futureproof te maken.

Mooi. En nu? Wat ga je de aankomende maanden doen?

De aankomende maanden staan  in het teken van forecasting en het nog beter bepalen hoe we onze klanten kunnen helpen bij het realiseren van hun marketingplannen in 2020. Zo helpen we hen de concurrentie voor te blijven. Daarnaast blijven we bezig met de doorontwikkeling van onze software en uitbreiding van ons team.

OK. En wat is nu je grootste uitdaging? Waar heb je hulp bij nodig?

De grootste uitdaging ligt bij het up-to-date blijven over wat er speelt bij de verschillende bedrijven. Persoonlijk vind ik het namelijk belangrijk om op de hoogte te blijven zodat we ook continue kunnen blijven nadenken over generieke oplossingen waar meerdere klanten profijt van kunnen hebben.

Nou, dit is je kans! Wat zou je als pitch tegen de lezers willen zeggen?

Pitchen is niet nodig. Ik zou eerder een vraag willen stellen, want wat zijn jullie uitdagingen op marketing gebied voor 2020? Ik daag de lezers graag uit om in contact te komen om eens oriënterend te kijken naar waar marketingprocessen efficiënter ingedeeld kunnen worden. Vanuit dat vertrekpunt kan gekeken worden naar hoe merkbeleving coherent en uniform ingezet kan worden en wellicht zelfs kostenbesparend.

Abonneer je op onze Nieuwsbrief

Krijg het laatste nieuws direct in je inbox.
Je kunt je altijd uitschrijven.